Jak wybrać rower treningowy ?

Rowery treningowe to nie zajmują wiele miejsca, pozwalają na wykonanie różnego typu treningów (aerobowe, wydolnościowe, interwałowe), pomagają w spaleniu zbędnej tkanki tłuszczowej i zwiększeniu wydolności organizmu. Co więcej, w przeciwieństwie do bieżni, rowerki nie obciążają stawów, dlatego często wykorzystuje się je w rehabilitacji po urazach. Wybierając rower dla siebie i rodziny, należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników.

Cena

Jednym z kluczowych kryteriów przy zakupie rowerka jest cena. Warto zwrócić uwagę, że rower pionowy sprawdzonego producenta możemy kupić za kilkaset złotych, ale podstawowe modele rowerów poziomych czy spinningowych są droższe. Rozpiętość cenowa to od 800 do nawet 12 000 zł. Cena rowerka zależy od jego:

  • rodzaju (pozycji ćwiczeń)
  • systemu hamowania
  • dostępnych funkcji i udogodnień
  • wytrzymałości i solidności konstrukcji
  • dostępnych programów treningowych.

Im bardziej zaawansowany jest rower, tym wyższa jest jego cena.

Przykłady rowerów z różnych przedziałów cenowych znaleźć można TUTAJ.

Pozycja ćwiczeń

Rowerki stacjonarne według tego kryterium podzielić można na pionowe, poziome, hybrydowe i spinningowe.

  • Rowery poziome są większe i droższe niż typowe rowerki pionowe, jednak dzięki wygodnemu siedzisku i oparciu są najlepszym rozwiązaniem dla osób z problemami w lędźwiowym odcinku kręgosłupa (są to najczęściej osoby wykonujące zawody siedzące, np. kierowcy), dla osób starszych i otyłych. Ponadto ta pozycja jazdy bardziej aktywuje mięśnie brzucha.
  • Rowery pionowe są niewskazane dla osób z problemami z kręgosłupem, ponieważ pozycja jazdy – wyprostowana lub lekko pochylona, silnie go obciąża. Jest to jednak odpowiedni wybór dla osób z problemami z krążeniem, jazda na tego typu rowerku korzystnie wpływa na układ sercowo- naczyniowy, a regularne treningi pozwalają na regulację ciśnienia krwi i zwiększenie pojemności płuc, co wpływa również na lepsze spalanie tkanki tłuszczowej.
  • Rowery spinningowe wykorzystywane są w cyclingu/spinningu rowerowym/indoor cyclingu. Należą do rowerów wyczynowych i służą do wykonywania bardzo intensywnych treningów. Podczas treningu ciało jest najczęściej mocno pochylone. Polecane są osobom lubiącym wyzwania, treningi interwałowe oraz tym, którym zależy na szybkim zrzuceniu niechcianych kilogramów, a także rowerzystom szosowych do utrzymania formy poza sezonem lub w okresie przygotowań do triatlonu.
  • Rowery hybrydowe to połączenie rowerków pionowego i poziomego. Zalecane są osobom uskarżającym się na bóle w dolnej części pleców.

Przykłady poszczególnych typów rowerków znaleźć można TUTAJ.

Rodzaj systemu hamowania

Ze względu na system hamowania można wybrać wśród rowerków:

  • mechanicznych (są najtańsze i najprostsze. Ich wadą jest jednak szybsze zużywanie części, brak programów treningowych oraz dość głośna praca)
  • magnetycznych (z oporem regulowanym przy użyciu pokrętła lub silnika; są stabilniejsze i pracują znacznie ciszej niż rowery mechaniczne. Te, w których opór zmienia się z poziomu silnika umożliwiają korzystanie z programów treningowych.
  • elektromagnetycznych (opór wytwarzany jest przez pole elektromagnetyczne, a jego siłę zmieniamy przy użyciu przycisków na konsoli komputera. Należą do rowerków z najwyższej półki cenowej, ale są najstabilniejsze, najmniej awaryjne i oferują najszerszy zakres różnych funkcji i programów treningowych).

Maksymalna waga użytkownika

Maksymalna waga użytkownika, a więc nośność pozwala nam ocenić wytrzymałość roweru. Waha się od 100 do nawet 190 kg.  Z tego względu należy ją wziąć pod uwagę szczególnie, gdy:

  • z rowerka będzie korzystała osoba o sporej nadwadze
  • korzystać z niego będzie większa ilość użytkowników.

Wymiary roweru treningowego

Rowery nie zajmują zazwyczaj bardzo dużo miejsca, jednak należy wziąć pod uwagę ich rozmiary jeśli nie dysponujemy dużą przestrzenią, zwłaszcza, gdy myślimy o rowerze poziomym. Poziome ergometry są najczęściej dłuższe od pionowych, a ponieważ nie składają się, warto przed zakupem skonsultować wielkość rowerka z dostępnym miejscem w mieszkaniu.

Masa koła zamachowego

Wielkość koła zamachowego warunkuje płynność ruchu i siłę oporu (chyba, że mamy do czynienia z rowerem elektromagnetycznym, wówczas liczy się również siła elektromagnesu). Zazwyczaj im większa jest masa koła zamachowego, tym lepiej pracuje rower. Spotkać się można z dwoma typami określania tej wartości:

  • Masa koła zamachowego od 4 do 15 kg spotykana jest w rowerach pionowych i poziomych
  • Masa koła  od 8 do nawet 20 kg spotykana jest w rowerach spinningowych (wymagana jest w nich większa bezwładność, niż w pozostałych typach).

Pomiar tętna

Pomiar tętna następuje w rowerkach albo przy wykorzystaniu:

  • umieszczonych na kierownicy sensorów dotykowych,
  • bezprzewodowego pasa telemetrycznego, co jest rozwiązaniem zalecanym ze względu na bardzo dużą dokładność wyników pomiaru. Bardzo często jednak rowerki wyposażono w odbiornik, natomiast sam pas napiersiowy należy zakupić oddzielnie. Można również zakupić zestaw składający się i z pasa i odbiornika.

Więcej na temat programów treningowych w rowerkach przeczytać można TUTAJ.

Programy treningowe

Wraz z ceną, rośnie ilość programów z jakich skorzystać mogą użytkownicy rowerków treningowych. Programy nie tylko zapobiegają nudzie i monotonii treningu, ale mogą zostać tak skonstruowane, by pomóc nam w osiągnięciu naszych celów treningowych (zwłaszcza programy terowane tętnem). Droższe modele, oprócz programów, oferują też możliwość współpracy z aplikacjami pozwalającymi na przebywanie wirtualnych tras czy wyścigi z innymi użytkownikami.

Możliwość regulacji siodełka i kierownicy

Możliwość regulacji parametrów kierownicy i siodełka jest bardzo istotna zwłaszcza wtedy, gdy z rowerka ma korzystać kilku użytkowników.

  • Odległość od siodełka do pedału powinna zależeć od wzrostu użytkownika, tak, by zapewnić mu maksymalny komfort jazdy (gdy pedał jest na dole, noga powinna być wyprostowana w kolanie). W rowerkach poziomych siodełko najczęściej przesuwa się w przód i w tył.
  • Kierownicę regulować można pod względem kąta nachylenia oraz wysokości. Dzięki zmianie tych ustawień użytkownik zapewnia sobie maksymalny komfort, wygodę oraz swobodę ruchów podczas wykonywania treningu.

Dlaczego warto kupować w Fitness4you?

  • Ponad 25 tysięcy bardzo zadowolonych klientówPonad 25 tysięcy bardzo zadowolonych klientów :-)
  • 13 lat na rynku13 lat na rynku
  • Ponad 1000 zaufanych opiniiPonad 1000 zaufanych opinii
  • Tylko oryginalne produktyTylko oryginalne produkty
  • 14 dni na zwrot towaru14 dni na zwrot towaru
  • Autoryzowany przedstawiciel Kettler, BH Fitness, Tanita, Contept2, Reebok, Bosu i TRXAutoryzowany przedstawiciel Kettler, BH Fitness, Tanita, Contept2, Reebok, Bosu i TRX
  • Zdobywca e-Gazeli Biznesu 2014, 2015 i 2016 dla najbardziej dynamicznych firm sektora e-commerceZdobywca e-Gazeli Biznesu 2014, 2015, 2016 i 2017 dla najbardziej dynamicznych firm sektora e-commerce
  • Na terenie Warszawy i okolic dowóz własnym transportem i montaż na życzenie klientaNa terenie Warszawy i okolic dowóz własnym transportem
    i montaż na życzenie klienta
Więcej o tym dlaczego warto nam zaufać